גולדשטיין ושות' משרד עורכי דין

[email protected]

ספאם

מחלקה משפטית שלמה שומרת על הגב שלך. ​

עורך דין לספאם

מחלקה משפטית שלמה
שומרת על הגב שלך. ​

ספאם:

מה מעניין אותך?

01

02

03

04

01

02

03

04

מה זה חוזה מסחרי?

"חוק הספאם" הוא למעשה תיקון שעשה המחוקק בשנת 2008 לסעיף 30א לחוק התקשרות (בזק ושירותים), תשמ"ב-1982. מטרתו של החוק היא למנוע הפצה של "דואר זבל" (ספאם) – מדוע?  משום שספאם יכול לגרום לנזקים ליחידם וגם לעסקים. ספאם משתמש במשאבי האינטרנט של הנמען ושל ספקי האינטרנט והעלויות של משלוח הודעות אלה מגולגלות עליהם ולא על מי שהפיץ את הספאם, כך שהמפיץ מרוויח פעמיים – פעם אחת הוא חוסך עלויות של הפקת פרסומת פיסית (כדוגמת עלון) ופעם שנייה הוא חוסך את עלויות הפצת הפרסומת. מי שנפגע הוא הנמען – הוא נושא בעלויות קבלת אותו ספאם, והוא זה אשר צריך לבזבז זמן בסינון הספאם אשר קיבל, וזמן כפי שאנו יודעים – שווה כסף. בקצרה – מה אומר החוק? החוק אוסר על מפרסם לשגר דבר פרסומת, אלא אם קיבל  את הסכמת הנמען מראש. יש לשים לב כי החוק מחריג תעמולת בחירות. כדי להבין יותר לעומק את האיסור, נעמוד על מספר הגדרות: "מפרסם" הוא מי שמפרסם את עסקיו או מקדם את מטרותיו לרבות למען קבלת תרומה ועשיית תעמולה, או שעושה כאמור בשביל אחר. מפרסם יכול שיהיה לדוגמא חנות לממכר מוצרי חשמל,  רשת אופנה, מכללה, עמותה וכיו"ב. "דבר פרסומת" הוא מסר שמופץ לציבור ואשר מטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או  בקשה לתרומה או תעמולה. מדובר במסר אחיד שמופץ למספר רב של נמענים באותו הזמן, ויכול להגיע אף לאלפי נמענים ויותר.  שיגור של דבר פרסומת יכול שיעשה בפקס, בדוא"ל, טלפונית, בהודעת SMS ובמערכות חיוג אוטומטיות. השיגור הנפוץ ביותר היום של דבר פרסומות, הוא באמצעות הדוא"ל ובאמצעות הודעות SMS לטלפון הנייד.  ניקח לדוגמא בעל עסק אשר מוכר ריהוט, אותו בעל עסק החליט לעשות מבצע לשבוע על דגם של מערכת ישיבה, הוא שולח הודעות בדוא"ל לרשימת תפוצה שיש בידו בדבר אותו מבצע. האם במשלוח הודעות כאמור הוא מפר את הוראות החוק? לפי הכלל – אם הנמענים אשר להם הוא שולח את ההודעה נתנו את הסכמתם מראש אז בעל העסק עומד בתנאי החוק.  מה לגבי אלה שלא נתנו את הסכמתם מראש החוק מתיר משלוח דבר פרסומת לנמען אשר מסר למפרסם את פרטיו במהלך רכישה מסוימת, או במהלך משא ומתן לקראת רכישה, והמפרסם הודיע לו כי הפרטים שמסר ישמשו לצורך שליחת דברי פרסומת, ונתן הזדמנות לנמען לסרב לקבל את דבר הפרסומת, כל זאת כאשר מדובר בפרסומת בקשר למוצר דומה בו התעניין או רכש הנמען. נחזור לדוגמא הקודמת, אם אדם יצר קשר עם אותה חנות ריהוט והתעניין ברכישה של ספה, ובעל העסק ביקש וקיבל ממנו פרטים תוך שהוא מבקש ממנו אישור על קבלת דברי פרסומת בעתיד – יוכל אותו בעל עסק בעתיד לשלוח לאותו נמען דברי פרסומת על מוצרים דומים. ואם הסכמתי בעבר לקבל פרסומות אך עכשיו זה לא מתאים לי יותר? לא אחת קורה שאנו מתעניינים במוצר או בשירות מסוים, עושים חיפוש של נותני שירותים ואף מתקשרים עם חלקם ומקבלים הצעות מחיר. תוך כדי אנו מוסרים את פרטינו ואף מאשרים לאותם בעלי עסק ונותני שירותים לשלוח אלינו פרסומות בעתיד. אחרי זמן מה, אנו מאבדים עניין, מכל מיני סיבות, יכול להיות שכבר רכשנו את מה שהתעניינו לגביו ויכול להיות שהחלטנו שזה כבר לא רלוונטי עבורינו. האם העובדה שאישרתי בעבר קבלת פרסומת מחייבת אותי עכשיו לנצח? התשובה היא – לא! על פי החוק, בעל העסק מחויב לאפשר לנמען לסרב לקבל דברי פרסומת נוספים בכל הודעה והודעה שהוא שולח.  אתם מכירים את זה כבר נכון? בדרך כלל בתחתית הודעת הפרסומת ישנו קישור להסרה מרשימת תפוצה, ואם לא – המפרסם עובר על החוק. מה קורה אם מפרסם אינו עומד בתנאי החוק? מפרסם השולח דבר פרסומות שלא על פי הוראות החוק עובר עבירה פלילת שהסנקציה בצידה היא קנס. בנוסף, אישה או איש המקבלים דבר פרסומת בניגוד להוראות החוק, רשאים לתבוע את המפרסם בתביעה אזרחית ללא צורך הוכחת נזק, ובית המשפט רשאי לפסוק להם פיצוי.  ספאם הוא מעין פרסומת מסחרית, בעיני הציבור הרחב פרסומות נחשבות בדרך כלל כדבר מטריד וכפלישה לפרטיות. עם זאת, הפרסומות תורמות לחיי המסחר, בעזרתן בתי העסק מפנים את תשומת לב הציבור לשירותיהם או מוצריהם, הפרסומות הן חיוניות לקיומו של שוק חופשי. אפשר פשוט לעשות את זה נכון. אנחנו, במשרד גולדשטיין ושות', משרד עורכי דין המטפל ומלווה בתי עסק וחברות ניתן לך את הייעוץ המתאים שיעזור לעסק שלך לגדול.