גולדשטיין ושות' משרד עורכי דין

[email protected]

מעסק לרשת מזכה

מעסק לרשת מזכה

בעלי עסקים בתחומים שונים, הרואים ברכה בפרנסתם, מבקשים להתרחב ולממש את הפוטנציאל,  להפוך מעסק קטן לרשת בעלת סניפים בכל רחבי הארץ. מהלך שכזה נשמע אטרקטיבי, אולם טומן בחובו לא מעט סיכונים כלכליים. למי שאינו מתכונן כראוי לקראת התרחבות עסקית, אינו לומד את צרכי השטח ומסיק לגבי ההתאמות הנדרשות – עשוי המעבר להיות בלתי מוצלח, ולהסתיים בקריסה כלכלית של הרשת החדשה שהקים. כדי לקבל החלטה מושכלת אם המהלך כְּדָאִי ולהצטייד בכלים כיצד לעשות זאת נכון, חשוב להתייעץ עם עורך- בעל ידע וניסיון בדיני זכיינות.

רשת מזכה – יתרונות או סיכונים?

מודל של זכיינות נפוץ בענפים עסקיים שונים בהם אופנה, ציוד לבעלי חיים, ציוד ספורט ומחנאות והבולט מכולם, ענף המסעדנות: מסעדות, בתי קפה ורשתות מזון.

המתכונת של רשת מזכה מציעה בעיקר יתרונות כלכליים:

  • הרשת המזכה מרוויחה דמי זיכיון המשולמים עבור זכות השימוש בשם המסחרי של הרשת לפרק זמן מסוים, ובהמשך משלשלת לכיסה מדי חודש תמלוגים מסך מחזור המכירות של העסק, כך שגם אם הסניף הזכייני הפסיד הרשת בכל זאת מקבלת תשלום.
  • הרשת המזכה אינה נדרשת לעיסוק בכוח אדם ולניהול ותשלום משכורות בסניפים השונים, דבר החוסך זמן ומשאבים.  

 מצד אחר התקשרות במודל זכיינות טומנת בחובה גם לא מעט סיכונים לבעל הרשת המזכה. הַצְלָחַת הרשת ושמירה על המוניטין שלה תלויים באופן הדדי בהתנהגותו של הזכיין והאופן שבו הוא מנהל את סניף הזכיינות. אמנם בראשית הדרך נחתם הסכם בין הרשת המזכה לזכיין אולם יכולת האכיפה של הרשת מוגבלת, והרבה תלוי במידת שיתוף הפעולה של הזכיין וברצונו הטוב שהשותפוּת תצליח.

 הגנות חשובות על רשת מזכה

טרם יציאה לדרך ומכירת זיכיונות חשוב שהמודל הזכייני יהיה מתוכנן היטב, ושספר ההוראות לזכיינים יהיה סדור וגמור. כך תבטיחו הצלחה בהעברת השרביט, ובמינימום תקלות.

חשוב שהסכם הזיכיון יהיה מוקפד ואחיד  לכלל הזכיינים כדי שלא ליצור מתח ותיסכול בקרב הזכיינים, הנוהגים להשוות ביניהם את התנאים. לצד הגנה על האינטרסים של הרשת הזכיינית חשוב שגם הזכיין ירוויח ויהיה מרוצה מהתנאים, שכן הוא אחד מנושאי הדגל של הרשת, וְהַפָּנִים שלה ללקוחות.

בבחירת זכיין חשוב לוודא חיבור והתאמה אישית, וכן לוֹיאליוּת של הזכיין למותג. לצד זאת יש להיערך לתרחיש אפשרי של סיום ההתקשרות בין הצדדים, ולהבטיח מנגנוני יציאה שיגנו על האינטרסים של הרשת המזכה במקרה של סיום ההתקשרות והיפרדות הדרכים.

נוסף על כך על הרשת המזכה לוודא כי סימָנהּ המסחרי, העיצוב והלוגו שלה מוגנים במסגרת קניין רוחני בדרכים המקובלות בתחום, שכן אחרת הזכיינים יוכלו לעשות שימוש חופשי בהם ולזקוף את המוניטין שצברה הרשת  – לזכותם.

 חשיבות קבלת סיוע מעורך דין המתמחה בזכיינות

טרם קבלת החלטה על התרחבות מעסק לרשת מזכה חשוב להסתייע בשירותיו של עורך- דין מנוסה. עורך הדין יחד עם גורמים מקצועיים בתחומים הפיננסי והמסחרי יבחן את מידת הכדאיוּת הכלכלית של העסקה, יסייע בניסוח הסכם זיכיון כולל ומקיף המגן על הרשת המזכה וידאג גם להיבט הגנה על קניינה הרוחני, כל זאת כדי להבטיח שהעסק יתרחב באופן מושכל לרשת מצליחה. בהמשך יעניק עורך הדין ליווי משפטי לרשת לרבות וידוא כי הזכיינים ממלאים אחר תנאי ההתקשרות, ייצג את הרשת בסכסוכים שעשויים להתעורר מול הזכיינים וייעץ באופן שוטף לגבי התנהלותה העסקית של הרשת, התקשרויותיה בחוזים וכדומה.

המעבר מעסק לרשת מזכה צריך להיעשות באופן זהיר ומושכל.

משרדנו יעניק לכם ליווי משפטי מקצועי, וילווה אתכם כל הדרך להצלחה

לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו: 054-8302607