גולדשטיין ושות' משרד עורכי דין

[email protected]

אינטרנט ואבטחת מידע

"חיים ומוות ביד הלשון".

בעידן התקשורתי של ימינו כמעט כל זירה מהווה במה פוטנציאלית להשמצות ולהתבטאויות בלתי הולמות: הווטסאפ, הפייסבוק ושלל הרשתות החברתיות; האינטרנט – פורומים, בלוגים וטוקבקים; אמצעי התקשורת –  עיתונות, טלוויזיה ורדיו וכמובן שיח בעל פה. האצבע קלה על המקלדת ועל הסמארטפון  המשמעות לא תמיד נלקחת בחשבון וההשלכות עלולות להיות קשות ובלתי-נעימות ואף לגרום נזק משמעותי.

זהו תחום דינאמי ומתעדכן, אשר חלים בו שינויי פסיקה וחקיקה כל העת. לפיכך חשוב להיות עם יד על הדופק ולהתעדכן, וזו המומחיות של משרדנו.

החיקוק המרכזי בתחום זה הוא חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965. תכליתו של החוק היא להגן על זכותו של הפרט לשם טוב ולכבוד. לשון הרע נחשבת עוולה נזיקית ולפיכך מי שנפגע מפרסום בגין לשון הרע רשאי להגיש תביעת פיצויים. החוק מאפשר לתבוע פיצוי גם ללא הוכחת נזק בסכום של עד 50,000 ₪ עבור כל פרסום של לשון הרע, ופיצוי של עד 100,000 ש"ח במידה ויוכח כי הפרסום נעשה במטרה לפגוע. ויתרה מכך אם הוּכחה כוונה לפגוע ניתן לעיתים להגיש גם קובלנה בגין עבירה פלילית.

לצורך קבלת פיצוי נדרשים להתקיים שלושה  מרכיבים:

1. לשון הרע – לשון הרע יכול להיות כל דבר אשר פרסומו עלול להשפיל, לבזות, לייחס לאדם תכונות שליליות או מעשים שליליים, לפגוע במקצועו או בפרנסתו, וכל אמירה פוגענית בכל היבט  כמו: דת, גיל, גזע, נטייה מינית וכיו"ב.
2. פרסום – כלומר שההתבטאות הפוגענית תהיה פומבית ומפורסמת ברבים ולעניין זה כמעט כל חשיפה של הדברים לצד שלישי אשר איננו הנפגע עצמו, עשויה להיחשב לפרסום על פי החוק וקל וחומר שפרסום הדברים באמצעים דיגיטליים כמו קבוצות ווטאפ, רשת הפייסבוק או כל רשת חברתית אחרת, עונה על מימד הפרסום.
3. נזק – נזק שנגרם בפועל או שעלול היה להיגרם. ואף ללא צורך להוכיח את הנזק.

ייחודן של עוולות לשון הרע הוא באפשרות לקבל פיצוי בלי להוכיח נזק. הרציונאל העומד מאחורי הדבר טמון בהכרה כי הוכחת נזק בתביעות לשון הרע אינה פשוטה. לכן, חוק איסור לשון הרע כולל את האפשרות לתבוע גם כאשר קיים קושי של ממש בהוכחת נזקי הנפגע.

מן הצד השני, הדין מחייב את שקילת ערך חופש הביטוי מול הזכות לשם טוב, בשל כך מקנה החוק מספר הגנות אשר נועדו להגן על פרסומים של לשון הרע ובמטרה לשמור על ערכים מוגנים כחופש ביטוי, זכותו של הציבור לדעת ושמירה על מנהל תקין.

כך למשל, תהיה הגנה טובה אם תוכן הפרסום אמת, ואם נעשה בפני פורום רלוונטי, הגנה אחרת תהיה במצבים בהם הפרסום מהווה הבעת דעה לגיטימית וכן כאשר הפרסום נעשה באמצעות פניה לרשום מוסמכת ועוד.

משרדנו עוסק בתיקי לשון הרע, אנו בעלי ותק וניסיון הן בייצוג תובעים והן בהגנה על נתבעים בתובענות בתחום זה. לאחר התעמקות בעובדות המקרה, נבחן באם הדברים שפורסמו אכן מהווים לשון הרע, באם הפרסום היה פרסום מותר או אם הפרסום חוסה באחת ההגנות שבדין. נמליץ על אופן הטיפול הנכון לדעתנו ונייצג אתכם בפני כל בית משפט בין כתובעים ובין כנתבעים.

"טוב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוב" (קוהלת ז א)

נפגעת או נתבעת עקב פרסום לשון הרע? זה לא סוף פסוק!
משרדנו כאן לשירותך.